CONTACTGEGEVENS

SAMENWERKINGEN

Handtherapie Nederland

Wallesteinlaan 45
3554 HM Utrecht

T. (030) 254 70 90

info@handtherapie.nl

Wilt u een klacht melden?

1/5

KEURMERKEN

1/4

SOCIAL

  • LinkedIN Handtherapie Nederrland
  • Youtube Handtherapie Nederland
  • Facebook Handtherapie Nederrland

© Handtherapie Nederland 2019 | Privacy & cookie verklaring

Handtherapie Nederland is een Equipe Zorgbedrijf

logo-equipe-white.png

Polsprogramma

INFORMATIE OVER DE BEHANDELING

Polsprogramma

Bij Handencentrum Utrecht zien we veel mensen met (chronisch) onbegrepen polsklachten. Sommigen hebben KANS klachten (voorheen RSI), veroorzaakt door overbelasting van de arm. Vaak kan hiervoor geen aanwijsbare pathologie worden gevonden. Ook kan er sprake zijn van midcarpale instabiliteit (MCI) door verslapping van banden die over de pols lopen. Anderen hebben een operatie ondergaan of een gipsperiode doorgebracht en moeten weer trainen om hun pols sterker en opnieuw belastbaar te maken. Al deze mensen kunnen in aanmerking komen voor ons polsprogramma.

 

Intake

Tijdens de intake en het onderzoek wordt bekeken of de oorzaak van de polspijn achterhaald kan worden. In dat geval wordt u eerst volgens de vastgestelde protocollen behandeld.

 

Indien wordt besloten te starten met het oefenprogramma, besteden we een volledige behandeling aan de uitleg over de neutrale houding van de pols (welke stand en waarom die stand) en het polsprogramma. We leggen u uit wat een waarschijnlijke reden is geweest voor het ontwikkelen van uw klachten, hoe deze klachten in stand worden gehouden en wat u zelf kunt doen om de klachten te laten afnemen. Als u eenmaal precies weet waarom het belangrijk is dat u de voorgeschreven oefeningen moet uitvoeren, zal het u namelijk minder moeite kosten om gemotiveerd te blijven.

 

Metingen

Tijdens de eerstvolgende sessie worden verschillende metingen verricht om een beginsituatie te kunnen vastleggen en in het verloop van het programma uw vorderingen te kunnen beoordelen.

 

Individuele behandelingen

In de volgende weken worden twee individuele behandelingen per week gepland, waarin verschillende oefeningen worden uitgelegd en geoefend. Hoofddoel is om uw pols gestabiliseerd te kunnen houden, maar ook om de kracht te verbeteren. In deze fase oefent u met behulp van losse gewichten of een dynaband. Het is de bedoeling dat u ook thuis veel oefent. Afhankelijk van uw houdings- en bewegingsgevoel zal deze periode twee tot vier weken in beslag nemen. Wanneer u in staat bent uw pols statisch te stabiliseren in de neutrale polspositie, stroomt u door naar de polsgroep.

 

Polsgroep

In de polsgroep oefent u in de (groeps-) therapieruimte onder begeleiding van de fysiotherapeut met name ‘losse oefeningen’. Dit is een zeer belangrijk onderdeel van de therapie! U gebruikt hierbij oefenmaterialen zoals een stok, flexbar en ballen van verschillende groottes en gewichten. Hiermee kunt u verstoringen van de stabiele positie van de pols oefenen en functionele handelingen nabootsen. Afhankelijk van de klacht traint u met name op stabilisatie, kracht, mobiliteit, coördinatie of uithoudingsvermogen.

 

In de polsgroep wordt onderscheid gemaakt tussen patiënten met a-specifieke klachten en specifieke klachten. Heeft u last van a-specifieke polspijn, dan wordt de belasting opgebouwd volgens een van tevoren vastgesteld schema. De eerste zes weken komt u twee keer per week, de volgende zes weken komt u een keer per week en aansluitend vindt de eindevaluatie plaats.

 

Heeft u specifieke polsklachten, dan kan de duur van het polsprogramma enigszins afwijken van bovengenoemd gemiddelde. Het schema wordt afgestemd op de onderliggende pathologie. Bij sommige patiënten zal naast het polsprogramma ook nog individueel worden afgesproken, bijvoorbeeld om de pols te mobiliseren.

 

In de laatste fase, waarin u minder vaak voor therapie naar het Handencentrum komt, oefent u de stabiliserende oefeningen en krachtoefeningen hoofdzakelijk thuis. Het is heel belangrijk dat u met vaste regelmaat oefent en niet afhankelijk van de pijn wel of niet oefent. Voor het trainen van spierkracht zou u misschien kunnen volstaan met twee tot drie keer trainen per week, maar voor het inslijpen van een nieuwe houding of beweging moet u meerdere keren op een dag oefenen!

 

Onze fysiotherapeuten kunnen u aangeven hoe u zelf de trainingsintensiteit kunt instellen en opbouwen. Een goed resultaat valt of staat met adequaat oefenen.